הפעלת ילדים

כחלק מהפיכת שעת הסיפור לאירוע חוויתי, ניתן לשתף את הילדים כחלק מהמופע אך יש להזהר לא למתוח יותר מידי את החוט.  
רצוי מאד לפני המופע לשחק עם הילדים מן משחק קטן, לתרגול ההשתתפות בהצגה. לדוגמא הילדים קמים לצלילי התוף ורוקדים ןבסיום התיפוף הם יושבים. המשחק מכין את הילדים להמשך השתתפות במופע כך שבצהלך המוע לא יהיה צורך להסביר לילדים כיצד להשתתף.
כשאנו מקימים את הילדים רצוי לא להסביר מה צריך לעשות, אלא להשתדל לשמור על רצף העלילה. עלינו לפנות בהזמנה . אסביר זאת על ידי דוגמה לשיתוף הילדים בצורה שגויה (לדעתי):
אם במהלך ההצגה נסביר: " בואו נקום כולם וניסע  כמו מכוניות . כיצד מכוניות נוסעות? על גלגלים נכון , בואו נדמיין שיש לנו גלגלים, כל ילד יבחר איזה רכב הוא רוצה להיות, רכב משטרה, משאית.....". המספר במקרה הנ"ל מוציא את הילדים מההקשר העלילתי ומכניס תכנים של "חוג דרמה".
יותר נכון (לדעתי): " ובעיר הוא ראה הרבה מכוניות, (מתבונן על הילדים) הו כמה מכוניות. (מסמן להם עם היד שיקומו) במידה והילדים לא קמים -בואו ניסע כמו מכוניות ,שלא נוגעות אחת בשנייה". (הילדים קמים,ונוסעים) המספר ישמיע קולות עם הילדים ויהיה כחלק מהמכוניות או יעמוד בצד במקרה שהילדים הבינו את הענין.  בדוגמה השניה המספר רמז לילדים והדגים אך שייך את הדבר כחלק מהסיפור.
דבר שני חשוב הוא שיש לתת לילדים תפקידים פשוטים כגון צפרדעים שקופצים, חיות שקטות, דובים עם צעדים גדולים, מכוניות מצפצפות ולא תפקידים מסובכים שבגינן יש לעצור את המופע ולהסביר לילדים כיצד להתנהל.

להלן אפשרויות לשיתוף הילדים
מפעיל את הילדים לפי דמויות קבוצתיות עם תנועות:

מקים את הילדים וכל הילדים שרוצים מציגים קבוצה מהסיפור: צפרדעים קופצים, מכוניות בעיר הגדולה, דובים מהלכים וכד'

מצבי רוח
הילדים כמציגים אוביקטים מהסיפור פועלים לפי מצבי רוח. רצוי שמצבי הרוח יבוא מעולמם של הילדים ולא מהאוביקט המוצג. לדוגמה אם הם צפרדעים עצובים שמחים, עדיף יהלכו כמו ילדים עצובים מיכיוון שלהציג צפרדע עצובה זה (לטעמי) מורכב מידי. יש לתת להם לבטא דברים בצורה שלא תעורר אצלם תסכול של חוסר יכולת ביטוי.
בין מצבי הרוח ניתן נימנות, עצב , שמחה פחד (על ידי בריחה)
סדר יום
רצוי מאד להכניס את סדר יומם של הילדים, בכדי ליצור הזדהות עם הדמויות ועם העלילה.
קמים אוכלים משחקים
תנאי שטח
ביטוי של הילד ההולך בתנאי שטח מסוימים (מגן חובה והלאה).גשם, שלג רוח
ילדים משתתפים בעל כרוחם
באמצע הסיפור תופס ילד שמשמש כחפץ
הגנן ש"קוטף" מהכסא לדוגמה (יש לבחור ילדים אמיצים הדבר עלול להפחיד את הילדים.
ילדים יוצרים דבר מה
ביחד עם המספריוצרים יצירה פיסית תוףך כדי סיפור.  למשל במגדל בבל שכל אחד שם לבנה-מגדל בבל.
יש לשים לב שכל פעם עולה ילד אחד או שניים לבמה במקרה כזה. כשאתה מדגים כיצד יש ליצור. הרבה ילדים לטעמי עלול ליצור בלאגן.
חלוקת אביזרים לילדים
אביזרים מולבשים או משהו שאפשר לחבוש על הראש. ברגע שהילד מחזיק את זה ביד הדבר יסיח את דעתו. רצוי שהאביזר יהיה נוח כחלק מגופו. כתרים,
יש לחלק כחלק מהמופע
 
מפעיל ילדים בצורה פרטנית:
הכוונה להזמין ילד שימלה תפקיד של דמות פעילה ספציפית.
יש להזהר לא להזמין יותר משני ילדים לבמה זה עלול להיות מסוכן
יש להפעיל ילדים בצורה שמתאימה לגילם, מספיק שהילד עומד עם סוג של תחפושת ןכולם מסתכלים מבחינת הילד הוא הכוכב הראשי. רצוי להפעיל את הילד בפעולות הפשוטות כגון להביא משהו לחבק לאכול וכד'. רצוי שהילד לא יחזור על דבריך זה מיגע. אם הילד רוצה אפשר לתת לו את ההזדמנות, לשים לב לא לאבד את הרצף.  אם ילדים גדולים יותר אפשר להשתעשע על ידי רמיזה .המשרת שבורח מהלביאה
האב הרשע שבנו מסתתר מאחורי גבו
הספר שמספר את המלך כל הזמן באוזן
עכבר הכפר שישן ומתעורר כל הזמן
 שימו לב לפעמים הילד גונב את ההצגה, זה עשוי להיות נחמד אך יש לשים לב לא ללכת לאיבוד.
 
השמעת קולות או תנועות ממקום הישיבה
כאן הילדים יושבים ואתה רומז להם להשמיע קולות (אם יש צורך אפשר לבקש)
חיקוי של תנאי מזג אוויר
קולות
תננועות הרגליים של גשם
או של בנינים גבוהים
לא הייתי מחלק לילדים חפץ או כלי נגינה מכיוון שזה מסיח את הדעת (אולי להופעה מול הורים).
 
חזרה על סינגל
שרים משפט קליט והילדים חוזרים אחרי המשפט.


ובכל אופן ככל שתשתפו את הילדים יותר לאט לאט הדבר יתקבל כהליך טיבעי. אך למרות כל החופש לכאורה עליכם לקבוע גבולות ברורים למה מותר ומה אסור אחרת המופע עלול להתפזר.
 
דוא"ל      
omersantur@gmail.com

כתובת למשלוח דואר     
מושב גבעת ישעיהו 130 ד.נ האלה 99285
טלפון     
054-4700390  עומר ראובני

טלפקס   
02-5868865